Retket

Kevätretki Tartoon 6.-8.4.2018

Heinolan Taitoluistelijoiden luistelijat tekivät jo perinteeksi muodostuneen kevätretken Eestin Tartoon 6.-8.4.2018.

Tartu Ûisukool järjesti Lôunakeskus-ostoskeskuksessa Hope Cup ja Friendship Tournament luistelukilpailun, johon 12 heitalaista osallistui. Matkalla mukana oli vanhempia, mummoja, pappoja ja ystäviä. Matka tehtiin Järvisen Liikenteen bussilla, joka oli meillä koko reissun ajan mukana.

Perjantaina lähdimme matkaan Heinolan jäähallilta klo 12. Sää oli matkan alkaessa tihkusateinen, mutta parani matkan edetessä ja Helsingissä oli jo selkeää ja aurinko paistoi. Meri oli tyyni ja suurin osa porukasta söi maittavan buffet-aterian laivalla. Tallinnan satamassa olimme valmiita jatkamaan matkaa, mutta epäonneksemme bussin takaikkuna oli säröillä, jonka onneksemme bussikuski huomasi ennen matkan jatkamista. Purukumi ei riittänyt paikkaamaan syntynyttä vauriota, mutta pari rullallista ilmastointiteippiä kyllä! Olimme perillä Tartossa hiukan myöhemmin kuin piti, mutta kaikki ehdimme nukkua hyvät yöunet.

Lauantai aamun sää oli mitä keväisin, aurinko paistoi ja asteita yli 10. Totta kai, kun olisimme enemmän tai vähemmän koko päivän sisällä. Kilpailut pidettiin ostoskeskuksessa olevalla jäällä. On todella mukavaa, kun ei luisteluita katsellessa tarvitse olla villahousuja ja toppatakkeja yllä, vaan samalla voi tehdä hyviä ja hyödyllisiä ostoksia, sillä Lôunakeskuksen-ostoskeskuksessa on MONTA kauppaa. Kisat alkoivat lauantaina aamulla. Aikataulu oli meille suosiollinen: ensimmäinen ja nuorin kilpailijamme Aada kilpaili aamulla vasta klo 10 jälkeen ja viimeinen ja vanhin kilpailijamme noin klo 19 lauantain iltapäivällä. Rankin päivä oli valmentajallamme Lauralla, joka oli töissä klo 9-19. Me muut suihkimme ostoskeskuksen ja Tarton keskustan väliä ostoskeskuksen omalla ilmaisella bussilla, joka kulki noin kerran tunnissa aivan hotellimme viereistä - tai taksilla, jos sattui myöhästymään bussista. Kävimme katsomassa kilpailijoita ja tekemässä ostoksia, lepäämässä hotellilla ja hakemassa luistimia ja pukuja jne. Kilpailujen jälkeen illalla kävimme tutustumassa keskustan ravintolatarjontaan ja syömässä ruokaa rankan päivän jälkeen.

Sunnuntai aamu valkeni vähän sumuisena, mutta nopeasti päivä kirkastui ja aurinko paistoi: keli oli hyvin keväinen. Kiertelimme kaupunkia yhdessä ja erikseen ja teimme lisää HYVIÄ ostoksia.

Paluumatkalle Tartosta lähdimme klo 15. Laiva Tallinnasta lähti klo 19.30. Perillä Heinolassa olimme noin klo 24.

Kaiken kaikkiaan matka meni oikein hyvin, mutta oli selkeästi liian lyhyt: seuraavalla kerralla koetamme olla perillä yhden päivän enemmän!

Kiitos teille kaikille kivoille matkaseuralaisille ja Hyvää Kevättä!   Merja- sihteeri